شبکه های اجتماعی و هرم مازلو

شبکه های اجتماعی و هرم مازلو

رسانه های اجتماعی ابزارهايی برای رفع نیاز ذاتی ما به ارتباطات انسانی هستند. رفتارهای انسانی برای تأمین نیازهای روانشناختی ما با محیط سازگار می شوند. ما در تلاش هستیم تا این نیازها را در محدودیت های تکنولوژیکی محیط خود تحقق ببخشیم. ارتباطات اجتماعی و همکاری در کانون انگیزه های انسانی قرار دارند. قبل از اختراع تلفن، با ملاقات فیزیکی نیاز خود به ارتباط اجتماعی را برآورده می کردیم. هنگامی که تلفن اختراع شد، از تلفن استفاده می کردیم تا از راه دور با دوستانمان گپ بزنیم. هنگامی که فن آوری با اختراع اینترنت تغییر یافت، مردم برای برآوردن نیاز خود به ارتباطات انسانی از رسانه های اجتماعی استفاده کردند. این رفتارهای جدید – استفاده از تلفن یا پیام متنی به جای صحبت کردن چهره به چهره – صرفاً روشهای جدیدی هستند که به افراد امکان می دهند با انگیزه ها و اهداف موجود رفتار کنند. هیچ چیز اساساً جدیدی در مورد فناوری های اجتماعی وجود ندارد. فیس بوک و تعامل چهره به چهره از لحاظ عملکردی یکسان هستند. فناوری ابزاری است که اهداف انسان را تسهیل می کند. مثل ماشین است که هنوز هم ما را از نقطه الف به ب، با سرعت مشخصی می رساند. رسانه های اجتماعی باعث می شوند ارتباطات اجتماعی به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف دیگر، بی نهایت آسان شوند. در این مطلب در زمینه ارتباط شبکه های اجتماعی و هرم مازلو صحبت خواهیم کرد.

شبکه های اجتماعی چه نیازهایی را برآورده می کنند؟

با توجه به درک ما از روش استفاده مردم از شبکه های اجتماعی، می توانیم نیازهای زیر را از ارتباط شبکه های اجتماعی و هرم مازلو شناسایی کنیم:

۱. ارتباط (Connection)

ارتباط یکی از نیازهای اساسی هرم مازلو از نظر فیزیولوژیکی است. همه ما برای زنده ماندن در این سیاره باید نفس بکشیم، بخوریم و بنوشیم. حالا آخرین باری را به یاد بیاورید که بدون اینکه صفحه فیس بوک خود را چک کنید یا عکسی را در اینستاگرام خود منتشر نکنید گذرانده اید؟ ما آنقدر در زندگی اجتماعی مجازی خود غرق شده ایم که نمی توانیم واقعاً این ارتباطات را خاموش کنیم. این نشان دهنده ارتباط مهم شبکه های اجتماعی و هرم مازلو و نیازهای انسان می باشد.

۲. حریم خصوصی (Privacy)

حریم خصوصی ، مطلوب ترین ویژگی مورد نظر یک شبکه اجتماعی است و نیاز به یک راه حل دقیق دارد. حریم خصوصی حق شخصی برای کنترل اطلاعاتی است که به اشتراک می گذارد. بیایید ببینیم دقیقاً چه کاری می توانیم برای رفع نیازهای حفظ حریم خصوصی کاربر انجام دهیم:

پروفایل

اکثر برنامه های شبکه های اجتماعی مردم را ترغیب به ثبت نام و ایجاد پروفایل با استفاده از نام های واقعی خود و سایر اطلاعات شخصی می کنند. در عوض، برنامه باید با نگه داشتن ایمن داده ها از نقض احتمالی حریم خصوصی جلوگیری کند. از این گذشته، کاربر باید از ابزارهای مناسب برای ویرایش و تغییر اطلاعات شخصی نمایش داده شده برخوردار باشد.

ارتباطات

حتی اگر اکثر کاربران مشکلی در افشای اطلاعات شخصی خود برای گروه بزرگی از افراد را نداشته باشند، بسیاری از افراد از یک برنامه شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند مگر اینکه آنها را از دیده شدن توسط افراد ناخواسته محافظت کند (به عنوان مثال کارفرمایان، همسر سابق یا دولت)

به عنوان مثال در اینستاگرام می توانید از یک حساب خصوصی استفاده کنید که فقط افرادی که تأیید می کنید بتوانند عکس ها و فیلم های شما را ببینند. در فیس بوک، می توانید پست های برخی از کاربران را بلاک کنید. فیس بوک در رابطه با حفظ حریم خصوصی مطمئن ترین شبکه نیست، اما این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید روی حساب خود کنترل کامل داشته باشید.  با این حال، در لینکدین، ​​هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید از متوجه شدن افرادی که صفحه پروفایلشون را دیده اید جلوگیری کنید. لینکدین دلایل خود را برای نشان دادن بازدید کنندگان صفحه دارد، اما این هنوز کاربران را عصبانی می کند. برای افرادی که به دنبال حریم شخصی مطلق هستند، یک دسته ویژه وجود دارد – رسانه های اجتماعی ناشناس.

۳. متعلق بودن (Blongliness)

نیاز به تعلق و شکل گرفتن تعلقات در بین همه انسانها موجود می باشد. به همین دلیل است که شبکه های اجتماعی بسیار محبوب هستند. احساس تعلق نسبت به نیازهایی مانند تمایل به تعامل با دیگران، شناخت مشکلات و اشتراک احساس مشترک برتری دارد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که در تماس بودن با دوستان و نزدیکان و پیگیری به روزرسانی های آنها، بزرگترین دلیل غرق شدن مردم در فضای شبکه های اجتماعی است. موارد زیر راه هایی است که ما می توانیم حلقه های تعامل اجتماعی و ماندگاری کاربران را ایجاد کنیم:

افزایش ارتباطات

بیشتر افراد از پیگیری و افزایش ارتباطات اجتماعی خود لذت می برند. برای خوشحال تر کردن کاربران، می توانیم از طریق اعلانها یا ایمیل به آنها درباره فالورها و نظرات جدید اطلاع دهیم. به هر حال، آیا متوجه شده اید که هیچ کدام از شبکه های اجتماعی محبوب، به ما را در مورد آنفالوها و بی محبتی ها اطلاعی نمی دهند؟

پیوستن به گروه ها

با تعلق به گروه های اجتماعی و جوامع ، مردم از تنهایی و اضطراب دوری می کنند. یک شبکه اجتماعی می تواند به کاربران در اشتراک گذاری علایق با سایر افراد در سراسر جهان کمک کند.

تعامل با محتوا

ویژگی هایی از قبیل لایک، ایموجی، پست مجدد، اظهارنظر و همچنین سایر اشکال محتوا (ویدئو، صدا و غیره) امکانات مفیدی برای انتقال هیجانات، افکار و وابستگی های شخصی را فراهم می کنند. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا Snapchat اینقدر محبوب است؟ این ابزار کمک می کند تا کاربران هیجانات را سریع بیان کنند.

پیام خصوصی

فناوری مدرن می تواند معجزه کند، اما در واقع نمی تواند جایگزین ارتباط چهره به چهره شود. وقتی افراد با یکدیگر صحبت می کنند، آنها فقط اطلاعات را رد و بدل نمی کنند، بلکه صدای شخص را نیز می شنوند و چهره و زبان بدن او را نیز می بینند. پیام های خصوصی با امکان استفاده از انواع مختلف رسانه در پیام، به افراد کمک می کند تا ارتباط معناداری برقرار کنند و نیاز خود را برای ایجاد وابستگی به دیگران برآورده کنند.

۴. وضعیت (status)

ما همه خودخواه هستیم. ببینید حتی وقتی به نظر می رسد که ما کارهایی را برای دیگران انجام می دهیم، در حقیقت، در وهله اول این کار را برای خودمان انجام می دهیم. ما به مردم احتیاج داریم تا اهمیت ما را در این جهان شناسایی کنند، شخصیت منحصر به فرد ما را بدانند و احترام بگذارند و از آنچه انجام می دهیم تشکر کنند تا احساس مهم و دوست داشتنی بودن داشته باشیم. پرورش عزت نفس و پرستیژ همان کاری است که شبکه های اجتماعی می توانند به خوبی انجام دهند!

راه برآوردن نیازهای خودخواهانه مردم از طریق پاداش دادن به فعالیت های آنها در شبکه های اجتماعی است. استقبال فوری در اینستاگرام به شکل لایک و اظهار نظر فوری در مورد عکس ها و فیلم ها ارائه می شود. در کنار استقبال کاربران با دنبال کنندگان و لایک های بیشتر، یک شبکه اجتماعی می تواند پاداش ملموس تری مانند ارز مجازی، امتیاز، هدایا ، سطح بندی را ارائه دهد.

۵. خود شکوفائی (Self Actualization)

نمایش خلاقیت، جستجوی معنویت، جستجوی دانش نمونه هایی از پیشرفته‌ترین نیازها، یعنی نیاز به خودشکوفائی است. برخی از کاربران برای دستیابی به اطلاعات و دانش مفید، با رسانه های اجتماعی درگیر می شوند. Ted.com نمونه بسیار خوبی از شبکه رسانه های اجتماعی است که افراد را با ایجاد محتوای ویدیویی باکیفیت از طریق رویدادهای زنده به خود جذب می کند. بنیانگذاران Ted.com حتی نیازی به راه های عجیب جذب کاربر ندارند، زیرا محتوائی که سرویس آنها ارائه می دهد آنقدر جذاب است که مردم بارها و بارها به آن مراجعه می کنند.

بسیاری از ابزارهای اجتماعی مفید دیگر وجود دارند که می توانند جایگزین ناشران اخبار و سایر ارائه دهندگان محتوای با کیفیت شوند. خیلی ها عمدتاً برای دریافت اخبار به فیس بوک جذب می شوند. توییتر همچنین یک بستر عالی برای یافتن اخبار و اطلاعات مورد علاقه شماست. YouTube دارای هزاران فیلم آموزشی و “چگونه انجام دهید” است که توسط کاربران بارگذاری شده است.

نیاز به خودشکوفائی به ویژه برای افراد خلاق که مایل به انتشار آثار خود هستند، از جمله نوشتن، نقاشی، هنر دیجیتالی، موسیقی، فیلم  و هر محتوای اصیل دیگر ضروری می شود. اگر بتوانید به تعداد کافی افراد خلاق را به ابزار اجتماعی خود جذب کنید، انجام این کار تقریباً به طور خودکار افراد دیگری را که در جستجوی منابع ارزشمند هستند را جذب می کند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی ارتباط شبکه های اجتماعی و هرم مازلو پرداختیم. مردم از برنامه های اجتماعی استفاده می کنند تا نیازهای روانی خود را برآورده می کنند و به مطالب جالب دسترسی پیدا کنند. ارائه راهکارهای جذاب و آسان برای تحقق خواسته های افراد می تواند آنها را ترغیب کند تا در دراز مدت با یک برنامه اجتماعی بمانند.

این نوشته برگرفته از این مطلب می باشد.

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.

فوتر سایت

اسلایدر سایدبار

درباره من

درباره من

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

شبکه های اجتماعی

فیسبوک