هرم مازلو و نیازهای عملکردی، اجتماعی و هیجانی
هرم مازلو و نیازهای عملکردی، اجتماعی و هیجانی

هرم مازلو و راه های ارزشمند کردن محصول

سعی نکنید موفق شوید، بلکه سعی کنید با ارزش شوید.

آلبرت انیشتن

ارزش برای کاربر

ارزش برای کاربر (بر خلاف ارزش کاربر) یک مفهوم مهم هر محصول است. این در انتهای تناسب محصول با بازار، رشد، درآمد و اساساً موارد دیگر است. چیزهای کمی هستند که بیشتر از تزریق ارزش به محصولات می توانند کمک کنند. این محصول می تواند مشکل دار باشد، تجربه کاربری ضعیفی داشته باشد (برنامه موبایل اوایل فیس بوک)، بودجه بازاریابی شما ممکن است صفر باشد (جستجوی اولیه گوگل) و در عین حال با ارزش بالا مشتری شما را جذب کرده و آنها مجدداً از آن استفاده کنند. بنابراین اگر نمی توانید سریع و واضح ارزش را نشان دهید، هیچ کس نمی خواهد برای بار دوم محصول شما را امتحان کند. سلسله مراتب هرم مازلو مکان خوبی برای شروع است: مازلو نیازهای انسان را از نیازهای پایه ای تا متعالی ترسیم کرده است. ما در اینجا آنها را به سه دسته تقسیم می کنیم: نیازهای عملکردی، نیازهای اجتماعی و نیازهای هیجانی. هر محصول و خدمات به یک یا چند دسته از این سه دسته می پردازد، اما معمولاً در یک دسته غالب تر است. یک محور ۳ بعدی را تصور کنید و در نظر بگیرید که چگونه محصول شما از هر نوع ارزش امتیاز می گیرد.

ارزش ناشی از پرداختن به نیازهای کم اهمیت است.

ارزش  عملکردی

ارزش عملکردی به شکلی ارائه می شود که به کاربران کمک می کند تا کارهایشان را انجام دهند. این آسان ترین درک نوع ارزش است – خواه شما نیاز به خرید کتاب داشته باشید، اطلاعات را به صورت آنلاین پیدا کنید یا یک آپارتمان را مبله کنید- محصولات و خدماتی وجود دارند که به شما در انجام کارها کمک می کند. آمازون و گوگل از نظر ارزش عملکردی عالی هستند. به عنوان متخصصان حوزه فناوری، ما تمایل داریم بیش از حد به ارزش عملکردی توجه کنیم، اما به هیچ وجه تنها نوع ارزش یا حتی مهمترین آنها نیست.

ارزش عملکردی = به من کمک می کند تا کارها را انجام دهم

ارزش اجتماعی

ما موجودات اجتماعی هستیم و به شدت از جایگاه خود در نردبان اجتماعی و آنچه دیگران درباره ما فکر می کنند مراقبت می کنیم. ارزش اجتماعی ناشی از برطرف کردن نیازهای اجتماعی است – ایجاد پیوندها و شبکه ها، ایجاد جایگاه و به رسمیت شناختن، به دست آوردن پذیرش اجتماعی، ایجاد تصویر مناسب و غیره. بدیهی است در اینجا شبکه های اجتماعی یک ابزار قدرتمند هستند. آنها بر اساس نیاز ما برای پذیرش اجتماعی سرمایه گذاری می کنند – لایک، نظر، اشتراک گذاری. ارزش اجتماعی اغلب آشکار و حتی کاملاً آگاهانه نیست، اما می تواند نقش مهمی در انتخاب محصول داشته باشد. هیچ کس ساعت رولکس ۱۰۰۰۰دلاری را خریداری نمی کند چون دقیق و قابل اعتماد است (نیازهای عملکردی) – یک ساعت کاسیو 30 دلاری بسیار دقیق تر و مطمئن تر است و عملکردهای بیشتری نیز دارد. با این حال، رولکس  دارای ارزش اجتماعی است. نکته مهم این است که کاری کنیم که کاربران ما خوب به نظر برسند و این یک پیروزی بزرگ محسوب می شود.

ارزش اجتماعی = به من کمک کند که خوب به نظر برسم و مقبولیت اجتماعی کسب کنم

ارزش هیجانی / روانی

این نوع ارزش ناشی از پرداختن به نیازهای مردم برای احساس خوب است. ما ترجیح می دهم زمان خود  را صرف بازی کراش کندی سگا  کنیم تا  در ساحل دراز بکشیم، یک کتاب هیجان انگیز بخوانیم یا تلویزیون تماشا کنیم. هیچ ارزش عملکردی واقعی در این فعالیت ها وجود ندارد، اما مهم هستند – آرامش، خوشبختی، انزوا … صنایع گسترده ای وجود دارند که بر اساس نیازهای هیجانی ساخته شده اند – بازی، رسانه، سرگرمی، مسافرت و ورزش. اما هر محصولی که بتواند سرگرمی را وارد کار خود کند ارزش بیشتری پیدا می کند. سایر نیازهای هیجانی عبارتند از: احساس ارزش و معنا، رشد شخصی، زیبایی شناسی و معنویت. با مراجعه به مثال ساعت، قطعاً بدون توجه به آنچه دیگران فکر می کنند، می توانیم لذت زیبایی و ظرافت مکانیکی یک رولکس را به دست آوریم. این ساعت همان سیگنال های ضمنی را که برای دیگران ارسال می کند، برای ما هم ارسال می کند. این باعث می شودکه ما احساس ارزش کنیم و به ما اطمینان خاطر دهد که خوب کار می کنیم.

ما همچنین نیازهای هیجانی داریم که مرتبط با خودمان نیست: حفاظت از محیط زیست، کمک به افراد مستمند، نجات گونه های در معرض خطر … . در شرایطی که همه چیز با هم برابر هستند، محصولی که سازگار با محیط زیست است و به کودکان در معرض خطر کمک می کند از ارزش بالاتری به نسبت  محصولی که این موارد را ندارد برخوردار است.

ارزش عاطفی = احساس خوبی کنید

این نوشته برگرفته از این مطلب می باشد.

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.

فوتر سایت

اسلایدر سایدبار

درباره من

درباره من

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

شبکه های اجتماعی

فیسبوک