نظر در متن
تمایز واژه های ذهنی، عاطفه، احساس، هیجان، گرایش و نظر

تفاوت احساس و عاطفه و هیجان

توانایی تشخیص دقیق و انعکاس «چیزی که به صورت ذهنی نوشته شده است» با ارزش است. این توانایی در برنامه های کاربردی تجزیه و تحلیل متن در دنیای واقعی مانند کمپین های بازاریابی برای کاربران دارای علایق خاص و تشخیص رفتارهای ضد اجتماعی آنلاین مانند زورگیری سایبری استفاده می شود. واژه های عاطفه[1]، احساس[2]، هیجان[3]، گرایش[4] و نظر[5] مرتبط با ذهنیت انسان هستند. از آنجایی که ذهنیت یکی از ویژگی های فکر انسان است، امکان مشاهده یا تأيید آن وجود ندارد. تجربیات ذهنی از چشم انداز ذهن ایجاد می شوند و تمایلات، اعتقادات و احساسات ذهن را منعکس می کنند. بنابراین تشخیص ذهیت یک کار مشکل در پردازش زبان می باشد و به عنوان یک موضوع تحقیقی جذاب است.

با این حال، تلاشهای فعلی برای تشخیص ذهنیت از متن، در توانایی تشخیص محدود هستند. برای مثال، بیشتر مطالعات تحلیل گرایش و نظر کاوی بر شناسایی قطبیت متن (مثبت ، منفی و خنثی) متمرکز شده اند؛ هرچند گرایش و نظر بسیار پیچیده تر از داشتن قطبیت است. واژه های ذهنی، عاطفه، احساس، هیجان، گرایش و نظر را در متن مشخص می کنند و اغلب در پردازش زبان به جای یکدیگر بکار می روند. در ادامه به شرح هر یک از این مفاهیم می پردازیم تا بتوانیم تفاوت احساس و عاطفه و هیجان را ازیکدیگر تمیز دهیم.

عاطفه

عاطفه پدیده ای ناآگاهانه است. از نظر روانشناسی واژه عاطفه به عنوان یک واژه چتری می باشد و شامل هیجان، احساس و گرایش می شود. عاطفه به عنوان ارزیابی مثبت یا منفی یک موضوع، رفتار یا ایده با ابعاد شدت و فعالیت تعریف شده است.

احساس

احساس پدیده ای آگاهانه و فرد محور است. احساس از طریق متن قابل تشخیص است. احساسات تجربه حالات بدنی مانند گرسنگی، درد، خستگی و حالات هیجانی است. آنها بخشی از جسم و روان ما هستند. احساسات ذهنی هستند و به نظر می رسد جهان شمول باشند چون مربوط به آنچه هستند که در بدن اتفاق می افتد. به نظر می رسد همه زبانها یک کلمه برای مفهوم «احساس» دارند. ما می توانیم فرض کنیم که این مفهوم بخشی جدایی ناپذیر از الگوی جهانی عامیانه یک فرد است؛ که در همه فرهنگ ها مردم به دیگران یا خودشان نسبت می دهند. علاوه بر این ، شواهد نشان می دهد که در همه فرهنگ ها مردم از نظر زبانی و واژگانی بین انواع مختلف احساس متمایز می شوند.

هیجان

هیجان پدیده ای ناخودآگاه است که می تواند در هنگام به خاطر آوردن به آگاهانه تبدیل بشود. هیجان یک نمایش اجتماعی از احساسات و عاطفه متأثر از فرهنگ می باشد. به عنوان یک نوعی از حالت عاطفی، دارای شدت و ارزش(مثبت و منفی) می باشد. تشخیص هیجان یکی از موضوعات پرطرفدار در حوزه محاسبات عاطفی است. حال با دانستن این مطالب بهتر می توانیم تفاوت احساس و عاطفه و هیجان را درک نماییم.

گرایش

گرایش زمانی ایجاد می شود که یک شخص، یک موضوع خاص را دائماً فکر یا ادراک کند. در گذر زمان تمایلی نسبت به آن موضوع برای آن شخص ایجاد می شود. این تمایل باعث می شود وقتی که شخص به آن موضوع یا نمادهای مشابه آن فکر کند یا دریافتش کند تمایلات هیجانی مرتبط داشته باشد. عشق، وفاداری، دوستی، میهن پرستی، تنفر و واکنشهای زودگذر و حاد هیجانی به نسبت به ضررهای اجتماعی (مصیبت، حسادت) و دستاوردهای اجتماعی (غرور ، سپاسگزاری) از نمونه های گرایش می باشند. گرایش از صاحب گرایش، تمایل هیجانی (دوست داشتن یا نداشتن) و موضوع تشکیل شده است.

نظر

نظرات در تحقیق مترادف چیزی است که یک شخص فکر می کند. یک نظر ایده یا دانش یک کسی در مورد یک چیزی است. در واقع نظر بر نتیجه ای دلالت می کند که هنوز برای بحث باز است. یک نظر از پنج قسمت تشکیل شده است: موضوع (ویژگی ها)، صاحب نظر، ادعا، زمان ارائه و گرایش (مثبت و منفی).  یک نظر می تواند ذهنی باشد و دارای هیچ گرایشی نباشد. در واقع گزاره های ذهنی می توانند هیجان داشته یا نداشته باشند. ادعا دارای اطلاعات یا حقایق می باشد که می تواند مثبت، منفی، خنثی یا دارای واکنش عاطفی مثبت یا منفی باشد.

هیجان و گرایش

مفاهیم هیجان و گرایش اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. این امر بیشتر به این دلیل است که هیجان و گرایش به تجربیاتی می گویند؛ که ناشی از تأثیرات ترکیبی زیست شناختی، شناختی و اجتماعی می باشند. با این حال، گرایش با مدت زمانی که تجربه می شوند از هیجانات متمایز می شوند. به عنوان نمونه ممکن است فردی گرایش به عشق را داشته باشد اما او در وضعیتی در حال وقوع عشق قرار نداشته باشد. گرایش به سمت یک موضوع می باشد و در مورد آن شکل می گیرد؛ اما هیجان اغلب به سمت یک موضوع شکل نمی گیرد. مثلاً ممکن شخصی از خواب بلند شود و بدون هیچ دلیلی ناراحت یا خوشحال باشد.

گرایش و نظر

مفاهیم گرایش و نظر نیز اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند؛ زیرا اکثر تحقیقات حوزه پردازش زبان طبیعی در مورد نظر به تشخیص قسمت ذهنی می پردازند که به گرایش بر می گردد. هر چند نظر، تفسیر فردی اطلاعات است و مبتنی بر احتمالات عینی/ذهنی از اطلاعات در مورد یک موضوع می باشد و می تواند هیجان داشته یا نداشته باشد. اما گرایش، سازه های اجتماعی هیجانات هستند؛ که در گذر زمان ساخته می شوند و پایدار هستند.

نتیجه گیری

در این بحث توانستیم تفاوت احساس و عاطفه و هیجان که همه ذهنی هستند تمایز قائل شویم. در مباحث بعدی به بحث تشخیص هر یک از متن می پردازیم.


[1] Affect

[2] Feeling

[3] Emotion

[4] Sentiment

[5] Opinion

این نوشته برگرفته از مقاله ای با عنوان زیر می باشد.

Are They Different? Affect, Feeling, Emotion, Sentiment, and Opinion Detection in Text

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.

فوتر سایت

اسلایدر سایدبار

درباره من

درباره من

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

شبکه های اجتماعی

فیسبوک