چگونه افکار مزاحم را دور کنیم

یکی از مشکلات افراد ارزش آفرین شک و تردید در بین راههایی است که پیش رو دارند. و انتخاب یکی از این راهها کاری بس دشوار است. در یک مطلب جداگانه به بیان تجربه خود در انتخاب راه خواهم پرداخت. اما سالها بود که در زمانهایی که بین چند راهی ها گیر می افتادم افکار منفی به سراغم می آمد و اجازه فکر کردن درست را نمی داد. حتی باعث می شد که دچار بیماری های عجیب و غریب شوم. ذهن انسان مدام در حال فکر کردن است و بیشتر علاقه به چیزهای ملموس، منفی و در زمان حال دارد. پرش فکر و شک تردید باعث کاهش انرژیم می شد و فکرم را خسته می کرد. چندین ماه طول می کشید که یک راه را انتخاب کنم. به قول شهید مطهری شک گذرگاه خوبی است نه منزلگاه. همین چند وقت پیش دوباره در سر چند راهی گیر افتادم. دوباره مریضی های عجیب و غریب به سراغم آمد اما این بار از یکی از دوستان ارزشمند یک راه کار عملی و اجرایی یاد گرفتم.

وقتی در این شرایط گیر می افتید سعی کنید که افکارتان را بنویسید. در واقع افکارمان را به اجبار به جای دیگر متمرکز نمائیم. مهم نیست که روش نوشتنتون چگونه باشد با قلم یا کامپیوتر. مهم این است که آگاهانه به روال فکری خود مسلط باشید. تمرینی بسیار عالی است. این تمرین باعث می شود که علاوه بر اینکه به سرعت به جواب برسید مانع از پرش فکر و ورود افکار منفی شوید.  مهم این است که آگاهانه به فکر خود مسلط باشد و افکار خود را به ضمیر ناخودآگاه خود نسپارید. در این حالت به هرچه فکر می کنید همان را بنویسید مهم این نیست که نوشته ها به دردتون می خورد یا نه. مهم این است که به نتیجه برسید و افکار منفی کمتر مزاحمتون بشوند.

پس از انجام چند باره این تمرین به ابزارهای نقشه ذهن یا همان mind map‌ها رو آوردم. این ابزارها علاوه بر اینکه می توانند افکار شما را به صورت گرافیکی نمایش دهند و امکان طوفان ذهنی را فراهم آورند؛ امکان تمرکز آگاهانه بر افکار را هم فراهم می آوردند. مهم این است که قلم شما از فکرتان جا نماند.

2 دیدگاه On چگونه افکار مزاحم را دور کنیم

  • بسیار راه موثری است. من هم همیشه این کار را انجام می دهم و جواب خوبی می گیرم

  • محمدرضا رحمتجو

    سلام، در باره mined map مایلم بیشتر بدانم، آیا یک نرم افزار کاربردی است یا چیز دیگری؟ اساساً چه استفاده‌ای از آن می‌توان کرد و چگونه؟

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.

فوتر سایت

اسلایدر سایدبار

درباره من

درباره من

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

شبکه های اجتماعی

فیسبوک