مدل کسب و کار
مدل کسب و کار تحول آفرین

مدل کسب و کار (Business Model)

مدل کسب و کار یک نمایش از هسته منطقی و انتخاب‌های استراتژیک شرکت برای ایجاد و به‌دست آوردن ارزش در یک شبکه ارزش می‌باشد.  به‌عبارت‌دیگر  یک ساختار مفهومی است که از زنده ماندن یک محصول یا شرکت پشتیبانی می‌کند و نحوه عملکرد شرکت، کسب درآمد و چگونگی دستیابی به اهداف خود را توضیح می‌دهد. کلیه فرایندها و خط‌مشی کاری که یک شرکت اتخاذ و دنبال می‌کند بخشی از آن  است. بر اساس تعریف پیتر دراکر «مدل کسب و کار قرار است به این سؤالات پاسخ دهد که مشتری شما کیست، چه ارزشی را می‌توانید برای مشتری ایجاد یا اضافه کنید و چگونه می‌توانید با هزینه‌های مناسب این کار را انجام دهید». 

مدل کسب و کار داستان  یک شرکت یا محصول است.  زیرا جهان را نه مدیران و نه سیاستمدارن بلکه کسانی ساختن که هنر داستانگویی را بهتر می دانستند. این مدل‌ها، ثابت نیستند و مانند موجود زنده، به تدریج رشد می‌کنند و کامل‌تر می‌شود. به جای سخت‌تر و بیشتر کار کردن، باید هوشمندانه‌تر کار کنیم. گاهی اوقات، تغییر مدل کاری مصداقی از کارکردن هوشمندانه‌تر است. چنین تغییری، می‌تواند با تلاش یکسان، دستاوردهای بزرگ‌تری ایجاد کند.  در اینجا می توانید انواع مدل های کسب و کار را دید.

مدل کسب و کار تحول آفرین (Disruptive)


ارائه ارزش متمایز به مشتریان، مزیت رقابتی ، ورود به بازارهای جدید و منسوخ شدن مدلهای کسب و کار موجود از ویژگیهای مدلهای کسب و کار تحول آفرین هستند. این مدل ها با بهبود یا تغییر در یک مدل موجود برای ایجاد بازارهای جدید تجاری استفاده می کند. به طور معمول ، برای تازه واردان و استارت آپ ها موفقیت در ورود به بازارهای جدید با مدل های تحول آفرین ساده تر  از کسب و کارهای موجود است؛ زیرا کسب و کارهای پایدار  بر اساس خواسته های مشتری فعلی خود بر بهبود محصولات و خدمات موجود متمرکز شده اند. به عنوان نمونه در مقاله «بوم کسب و کار فناوری تشخیص هیجان» به یک فناوری جدید تحول آفرین اشاره شده است.

نوآوری تحول آفرین

نوآوری های تحول آفرین، ارزش کاملاً جدیدی را به جای بهبود ارزش های موجود ایجاد می کند. این نوآوری ها معمولاً نیاز مشتریانی را برطرف می کند که فقط نسخه بهتر یک محصول یا خدمات را نمی خواهند، بلکه در عوض روشی کاملاً متفاوت برای انجام کارها می خواهند. نوآوری های تحول آفرین باعث جذابیت می شوند زیرا آنها معمولاً راحت تر، در دسترس و شخصی سازی می شوند. عدم اطمینان و ریسک محور شرکتهایی است  که مدلهای کسب و کار تحول آفرین کسب و کار دارند، زیرا موفقیت این نوآوریهای جدید قبلاً اثبات نشده است.

شومپیتر نوآوری را در پنج بعد مهم توصیف می ­کند. که این اجزا بیانگر فرایند تولید محصول می­ گردند.

  • محصول جدید
  • روش­های جدید تولید
  • گشایش بازارهای جدید
  • دستیابی به مواد اولیه نوین
  • “روش­های سازماندهی جدید

در اینجا ما به صورت خلاصه به مفهوم مدل کسب و کار و نوآوری تحول آفرین پرداختیم. توضیحات مفصلی در این مورد در سایر سایت های مدیریتی وجود دارد که می توانید به آنها مراجعه نمایید.

نوآوری و کارآفرینی در اسلام

نوآوری اسلامی در حقیقت مبتنی بر فاصله‌ی میان «بدعت» و «ابداع» بنا شده است. بدعت واژه‌ای منفی به معنای تغییری که در تعارض با ماهیت دینی است، معنا می‌یابد و تهدید بدعت‌ها تهدید اساس دین است. به همین دلیل است که چنین نتیجه گرفته می‌شود که متولیان جامعه‌ی اسلامی باید مجهز به تشخیص بدعت‌ها از ابداع‌ها باشند؛ بدعت‌ها باید پالایش شده و از ورودشان به دین جلوگیری شود، حال آن‌که ابداع‌ها می‌توانند به رونق دین و دین‌داری بیانجامند.

در نظام سرمایه داري شاخص هاي ارزش معمولا با سود حاصل از کارآفرینی سنجیده می شود. در اسلام خروجی کسب و کار باید در جهت به د ست آوردن رضایت خدا، برپایی زیبایی و اخلاق نیکو و آبادانی زمین، برپایی یاد خدا، برپایی عدالت و در نهایت رسیدن به کمال باشد تا عاملی در خلق ارزش در اسلام مطرح شود. کسی که کار کند و روزي حلال کسب کند همانند مجاهد در راه خداست.

مردي به حضرت صادق گفت دنبال دنیا هستم و رسیدن به ان را دوست دارم امام پرسید چرا دنیا را دوست داري گفت براي اینکه نیازهاي خود و خانواده ام را برآورده کنم و به واسطه آن صله رحم صدقه حج و عمره را به جا بیاورم امام فرمود:  این طلب دنیا نیست طلب آخرت است.

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.

فوتر سایت

اسلایدر سایدبار

درباره من

درباره من

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

شبکه های اجتماعی

فیسبوک