زیست بوم محاسبات عاطفی
زیست بوم محاسبات عاطفی

زیست بوم محاسبات عاطفی در ایران

در این مقاله به عناصر بوجود آورنده یک زیست بوم برای محاسبات عاطفی می پردازیم. عناصر اصلی زیست بوم محاسبات عاطفی دانشگاه، بخش خصوصی و استفاده­ کنندگان می­ باشند که با حمایت­ های نهاد متولی با یکدیگر تعامل می­ کنند.

نهاد متولی

  1. تشکیل گروه کار پیشبرد محاسبات عاطفی: برای توسعه محاسبات عاطفی باید اول مقوله مزبور در دستور کار قرار گیرد.در این امر دولت نقش کلیدی بازی می‎کند.این می تواند در قالب های مختلف از قبیل تشکیل یک مرجع یا گروه کار یا دفتر مسئول توسعه محاسبات عاطفی باشد.
  2. برنامه راهبردی: قرار گرفتن توسعه محاسبات عاطفی در برنامه راهبردی باعث آگاهی مدیران میانی از اهمیت موضوع و روزآمد شدن آنان خواهد شد.
  3. تخصیص بودجه: تخصیص بودجه به امر محاسبات عاطفی باعث تعریف جایگاه سازمانی ، حیطه ی وظایف، استقرار ، تثبیت ، و لزوم پیگیری اقدامات و عملکرد آن خواهد شد.
  4. شورای علمی – راهبردی: برای تشخیص موارد علمی و نظارت راهبردی بر محاسبات عاطفی ، لازم است شورای علمی قوی (گروه کار) متشکل از اعضاء هیئت علمی دانشگاه محل، افراد کلیدی و متخصص در بدنه دولت، اعضاء هیئت علمی شاخص در سطح کشور و متخصص در سطح بین‎المللی در این شورا منصوب شوند. طی سند راهبردی توسعه محاسبات عاطفی ، نحوه عملکرد این شورا تعیین می‎شود.

دانشگاه

به عنوان بازوی علمی توسعه محاسبات عاطفی، بلاشک دانشگاه در بعد آموزشی و نیز پژوهشی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.  مولفه‎های مزبور در دانشگاه می‎تواند موارد زیر باشد:

  1. ارائه دوره کارشناسی ارشد در محاسبات عاطفی
  2. ارائه درس اختیاری محاسبات عاطفی در دوره کارشناسی رشته های کامپیوتر، الکترونیک و مهندسی پزشکی
  3. تأسیس آزمایشگاه محاسبات عاطفی

بخش خصوصی و راه‎اندازی شتاب‎دهنده ها

مسلماً به دلیل نو بودن موضوع ، بخش خصوصی قابل توجهی در این زمینه وجود ندارد ولی وجود یک شتاب‎دهنده، شرکت‎های کوچک و متوسط از اهمیت زیادی برخوردار است و این مولفه می‎تواند با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری  و  ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی انجام پذیرد.

مشتریان

باید نیازهای شرکت ­های دولتی و خصوصی سایز بزرگ بدست آورده شود و به دانشگاه ­ها برای تربیت نیروی متخصص مورد نیاز ارائه شود. همچنین این شرکت­ های بزرگ می­ توانند به عنوان سرمایه ­گذاران شرکت­ های کوچک و متوسط و شتاب دهنده­ ها باشند.

با قرار گرفتن این اجزا کنار هم می توان تکنولوژی محاسبات عاطفی را در همه جنبه ها به طور کامل مورد استفاده قرار داد.

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.

فوتر سایت

اسلایدر سایدبار

درباره من

درباره من

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

شبکه های اجتماعی

فیسبوک