حجم بازار محاسبات عاطفی در سال ۲۰۱۹ میزان ۲۲.۲ میلیارد دلار بوده است که این میزان در سال ۲۰۲۴، در حدود۹۰ میلیارد دلار پیش بینی می شود. در سال ۲۰۱۶ آمریکای شمالی دارای بیشترین سهم بازار بوده است که پیش بینی میشود آسیا-اقیانوسیه در سال ۲۰۲۱ دارای بیشترین سهم بازار شود. نرخ آهسته دیجیتال سازی در اقتصادهای نوظهور، هزینه های زیاد ساخت سیستم های محاسباتی عاطفی و سایر چالش های عملیاتی، عامل اصلی مهار رشد بازار محاسبات عاطفی است. ابزارهای درمانی بیشترین سهم را در دریافت تکنولوژی محاسبات عاطفی داشته اند. ظهور محاسبات عاطفی در حوزه بهداشت و علوم انسانی احتمالاً تبدیل به یک پیشرفت انقلابی در این صنعت می شود. سیستم های محاسباتی عاطفی موجود می توانند برای نظارت، تشخیص و نمایش هیجانات برای مقاصد پزشکی مختلف مورد استفاده قرار گیرد. کابردهای محاسبات عاطفی در مطلبی با عنوان محاسبات عاطفی در زندگی امروز مطرح شده اند.
بازیگران حوزه محاسبات عاطفی
بازیگران مطرح محاسبات عاطفی شرکتها و گروه های تحقیقاتی زیر می باشند:
- MIT Media Lab: Affective Computing Group
- HUE at Microsoft
- Affectiva
- Empatica
- CrowdEmotion
- iMotions
- Cognitec
- BeyondBlue
- Black Dog Inistitute
- Clarifai
- Vize
فرصت ها و آینده محاسبات عاطفی
محاسبات عاطفی به عنوان یکی از عناصر کلیدی باور پذیری و هوشمندی ابزارهای هوشمند به شمار میرود. امروزه اغلب انسانها حداقل یکی از از این ابزارها را در دست، کیف و یا جیب خود دارند. انواع مختلف ابزارهای همراه، از گوشی گرفته تا ساعتها و دستبندهای هوشمند و …. اینجاست که «درک» ماشین از انسان و تفسیر و رفتار او اهمیت مییابد؛ ماشینی که بیش از هر شخص واقعی دیگری در طول شبانه روز با ماست؛ بیش از هر شخص دیگر به آن نگاه میکنیم و بیش از هر شخص دیگر با آن در تماس فیزیکی هستیم.
تکنولوژی های IoT و ابرهای محاسباتی به عنوان فرصت های گسترش این تکنولوژی میباشند. در واقع در جهان اینترنت اشیا، شی نمیتواند فقط شی بماند. چرا که در این صورت قادر نخواهند بود با انسانها تعاملی پایدار و قابل پیشبینی داشته باشند. اشیا باید از قالب بیاحساسی و بیعاطفگی خارج شده ودر برابر انسان، دارای احساس و عاطفه باشند. از این رو شی باید «شخص» شود.